Search

اجرای پروژه‌های نیروگاهی به صورت EPC

واژه EPC مخفف کلمات Engineering/Procurement/Construction به معنی :
– Engineering (E) – مهندسی و طراحی
– Procurement (P) – تامین و تدارکات
– Construction (C) – ساخت و اجرا
می باشد.
اصطلاح EPC برای قراراداد، پروژه، پیمانکار و شرکت‌ها به کار می‌رود. قراردادهای EPC به قراردادهایی گفته می شود که طبق آن، کارفرما انجام کلیه ی فعالیت های یک پروژه شامل مهندسی و طراحی، خرید و تامین تمامی اقلام و تجهیزات و در نهایت ساخت، اجرا و نصب را به یک پیمانکار می سپارد. این پیمانکار می تواند بخشی از فعالیت ها را از طریق برون سپاری و توسط پیمانکاران جزء انجام دهد.

در این قراداد‌ها، صفر تا صد مسئولیت پروژه و انجام کار بر عهده پیمانکار یا شرکت طرف قرارداد است و کارفرما فقط مسئولیت نظارت و سرکشی از پروژه را بر عهده دارد. این نوع پروژه ها بالاترین حد سپردن مسئولیت به پیمانکاران است. به شرکت هایی که کار EPC یعنی هر سه فاز مهندسی و طراحی، تامین و تدارکات، ساخت و اجرا را انجام داده و قراردادهای EPC را متعهد می شوند، شرکت های EPC می گویند. فعالیت هایی که در فازهای سه گانه یک پروژه یا قرارداد EPC انجام می شود به شرح زیر می باشد:
فاز مهندسی یا طراحی (Engineering) 
از جمله فعالیت هایی که در این مرحله انجام می گیرد عبارتند از:
– تهیه مدارک، اسناد و نقشه های مورد نیاز جهت طراحی و ساخت اقلام و تجهیزات
– تعیین و تایید متریال
– تهیه دیتاشیت محصول و کالا
– تهیه دستورالعمل فعالیت های مختلف
– تهیه درخواست ها و اسناد خرید تجهیزات، کالا و مواد
– تهیه مدارک و نقشه های فنی مربوط به نصب تجهیزات
– تهیه مدارک و نقشه‌های فنی مربوط به اجرای فعالیت‌ها 

فاز تامین و تدارکات (Procurement)
– در این مرحله متریال، تجهیزات و مواد مورد نیاز جهت اجرای پروژه مطابق با دیتا شیت ها و مدارک مهندسی، سفارش گذاری شده و پس از ساخت آنها توسط سازندگان تجهیزات، بازرسی های مربوطه صورت گرفته و در صورت تایید نهایی، تجهیزات تحویل گرفته شده و در اختیار پروژه و تیم اجرایی قرار می گیرد.

فاز ساخت و اجرا (Construction)
– در این مرحله از پروژه، ابتدا بر اساس دستورالعمل های نصب تجهیزات، فعالیت های اجرایی نصب انجام شده و سپس اقدامات لازم برای تست و پیش راه اندازی صورت می پذیرد و معایب موجود برطرف شده و پس از آن راه اندازی سیستم مطابق با پروسس تعریف شده به مرحله اجرا درآمده و پس از راه اندازی موفقیت آمیز، پروژه به کارفرما تحویل می گردد.